Wel grappig toch? Niet dat er iets grappig is aan de voorvallen waar ik het over heb maar, vliegtuigongelukken zijn het tegenovergestelde van legpuzzels. Hoe kleiner de stukjes, hoe sneller hij wordt opgelost …
Bij het voorval met MH-17 is er forensisch materiaal te over en komt de ‘onderste steen’ nooit boven. Klapt er een Duitse Airbus op een Franse Alp, dan vinden we de ‘zwarte doos’ en spelen die af …
Zo hebben we allemaal de cockpit resten gezien van MH-17, één grote gatenkaas. Het zou voor het NFI toch een koud kunstje moeten zijn om te achterhalen wat die gaten heeft gemaakt?

hqdefault

Wij weten nog steeds niets over MH-17, behalve dat lucht verkeersleider Carlos direct na de het neerhalen van het vliegtuig een indicatie gaf over wie de daders waren. We weten niets van het gehele voorval aan de hand van radar beelden die Kiev ons heeft gegeven. We hebben vervolgens van de Russen mogen vernemen dat er twee jachtvliegtuigen vlak bij MH-17 voordat het neerstortte. We vroegen om de satellietbeelden die de Amerikanen moesten hebben en we hebben de beelden van de VS middels een Russische hack verkregen.

spy-sattelite-mig-29-shootdown-mh-17

Het lichaam van de piloot had duidelijk penetratie wonden maar hier is geen aandacht aan besteed. We hebben wel Jeroen Akkermans met nieuw bewijs dat hij uit het kamp van één van de strijdende partijen heeft verkregen. Dit ‘bewijs’ kan alleen het daderschap van Kiev in twijfel trekken omdat aan Separatistische zijde ook Buk installaties te vinden zijn. Het ‘Akkermans bewijs’ geeft alleen reden tot die twijfel en daarin had het lichaam van de piloot uitsluitsel kunnen geven.

lichaam-captain

De snelheid waarmee de informatie rond flight data systemen in beide ongelukken tot stand is gekomen markeert een verschil tussen beide evenementen. Schijnbaar hoeft het nu geen weken te duren voordat uit Engeland de data los mag komen. We hebben geen analisten nodig om weken lang de data te analyseren om verteld te krijgen dat er plotseling een gat in het vliegtuig was ontstaan.

andreas-lubitz-2

Vrijwel direct krijgen we te horen dat de 28 jarige co-piloot het gedaan heeft en dat lijkt acceptabel omdat het plausibel klinkt maar, is dat wel zo. Lufthansa neemt niet zomaar mensen in deze functie aan, deze mensen doorlopen uitgebreide psychologische tests. Er wordt gekeken hoe ze onder druk presteren, ze worden onderzocht op hun niveau van verantwoordingsgevoel en ook sociale inlevingsvermogen. Er zijn waarschijnlijk nog talloze zaken waarop ze psychisch onderzocht worden want, het vak van piloot is er één waarin een grote verantwoording wordt gedragen. Niet alleen besturen zij een duur stukje hardware maar, piloten hebben de levens van hun passagiers in handen en daar wordt niet lichtzinnig mee omgegaan.

We accepteren met een groot gemak het nieuws zoals dat gepresenteerd wordt in de media maar, afgezet tegen de normale logica en een stukje inlevingsvermogen valt het niet mee het evenement zoals beschreven te blijven geloven.
Stel je Andres Lubitz de 28 jarige co-piloot voor. Een jongen die zijn leven lang al gefascineerd is door de luchtvaart en op jonge leeftijd al lid wordt van een locale vliegvereniging. Hij is gaan zweefvliegen en heeft zijn droom weten waar te maken, is piloot geworden en heeft zelfs een baan gescoord. Er zijn meer piloten dan dat er banen voor piloten in de burgerluchtvaart zijn en Lubitz heeft dus geluk gehad.

4097529

Er is geen indicatie geweest dat hij niet in orde was en nu suggereert men dat Lubitz aan een ‘burn-out’ leed. Als iedereen die aan een burn-out lijdt zichzelf van kant zou maken, zouden de straten behoorlijk leeg zijn en het file probleem opgelost. Vervolgens moet hij dus genoeg empathische vermogens hebben gehad om in deze branche werkzaam te mogen zijn maar, in een vlaag van verstandsverbijstering heeft hij een einde aan zijn leven gemaakt en dat van zijn passagiers. Daar heeft hij 10 minuten bedenktijd voor gehad, smeekbedes en gebonk aan de deur van de cabine die hij had afgesloten. Hij heeft gekeken hoe het vliegtuig hoogte verloor en heeft de bergen dichterbij zien komen zonder een krimp te geven of ook maar iets te zeggen.

Wat er wel is gebeurd, dat weten we niet maar, het gehele verhaal klinkt niet echt plausibel als je kijkt naar de informatie die bekend is.
We weten wel dat de Airbus A320 volledig bestuurd wordt door computers. We weten ook dat sinds 9/11 er maatregelen genomen zijn bij nieuw geproduceerde vliegtuigen om te voorkomen dat vliegtuigen gebruikt worden als projectielen door op hol geslagen kapers met een doodswens. Deze vliegtuigen kunnen vanaf de grond worden overgenomen. De besturing van het vliegtuig kan zonder piloot geschieden vanaf de grond en de piloot zonder invloed op het vliegtuig in de cockpit achterlaten. Dit kan vanuit de VS of Israel gebeuren en daar heeft verder niemand hier de controle over. Deze gehele veiligheidseis is absurd en als potentiële passagier schrik je hiervan want dan ben je daadwerkelijk aan de ‘Goden’ overgeleverd.

ANP-28039477

Het verhaal rond Lubitz mag plausibel klinken, maar de manier waarop onze zo betrouwbare media ermee wegloopt doet al anders vermoeden. Het klinkt net zo plausibel als dat de Separatisten een ‘foutje’ hadden gemaakt in zake MH-17. Sinds de onderste steen van onze Mark en het geheimhoudingsverdrag tussen Oekraïne, België, Australië en Nederland, hebben autoriteiten enorm aan geloofwaardigheid ingeboet. We kunnen niet zomaar geloven wat men zegt en in dit geval gaat het allemaal lastig worden iets te bewijzen.
Tekenend was dat de Duitse piloten niet meer wilden vliegen en we niet uit die groep piloten weten waarom. Het was zeer zeker niet omdat men vermoedde dat door een technisch mankement iedere A320 zo uit de lucht kan vallen en er zijn redenen genoeg om op te noemen hoe dat wel kan.

Zeker een zaak om aandachtig te blijven volgen.